עוד מאמרים בשבילך

זיהום | דימום יתר | הדבקויות


כדי לקחת אחריות מלאה על הרחם ועל הפריון שלך, עליך להכיר את הסיכונים הכרוכים בתהליך הפלה, לדעת מה הם סימני האזהרה, מתי ניתן להמתין ומתי נחוץ להעזר בסיוע רפואי.

 

מבחינה רפואית, ישנם מספר מצבים שיש לתת עליהם את הדעת בהפלה. חשוב לשים לב שלא מתחיל זיהום, דימום יתר מסכן חיים והידבקויות. (זהירות נוספת צריכה להינקט על ידי נשים בעלות סוג דם מינוס, עליהן להיות מודעות לאפשרות הצורך בזריקת האנטי די).

 מצב רגשי אם את מפחדת לעבור את התהליך ללא סיוע רפואי, אין לך ליווי ואת לא רוצה להישאר לבד, במידה  ואת מרגישה צורך או מעדיפה תמיכה רפואית מקצועית, חשוב שתהיי מחוברת לרגשות שלך ותפני למקום שבו את מרגישה בטוחה.

זיהום לזיהום יש סימני אזהרה שחשוב להכיר- חום שעולה, הרגשה כללית רעה, הפרשות מהרחם בעלות ריח חריף ולא מוכר, כאבים בלתי פוסקים באזור הרחם, דקירות, לחץ מתמשך ללא הפוגה (בבטן התחתונה באזור עצם הפיוביס ומעלה) או צמרמורות, אם תחושי באחד או יותר מהסתמינים הללו, חשוב להיבדק בדחיפות, בבחינת, "אם יש ספק אין ספק"! יש לגשת מיד לבירור ובדיקה רפואית. כל אחד מסימנים אלו הוא נורת אזהרה ויש לפנות לבדיקת רופא. גם אם יש לך תחושה כללית של משהו שלא מרגיש לך טוב ואת חוששת, תמיד עדיף לבדוק. במידת הצורך, הרופא יאשר שהמצב טבעי ותוכלי להמשיך את התהליך בבית.
במקרה של זיהום בד"כ יבצעו גרידה לריקון הרחם ותקבלי אנטיביוטיקה.

דרכים למניעת זיהום הגוף שלנו יצר את תוכן הרחם. הסבירות שהגוף יפתח זיהום מחלקים שהוא יצר נמוכים. צוואר הרחם שומר על הרחם מכניסה של גורמים מן החוץ שעלולים לגרום לזיהום והגוף מתכונן לרוקן ולהזרים החוצה את הריריות..

על האישה לקחת אחריות ולוודא שההיגיינה שלה מוקפדת ונשמרת. לאחר התחלת הדימום כשצוואר הרחם נפתח, רצוי להימנע מהחדרת כל דבר שהוא אל הנרתיק, להימנע מקיום יחסי מין או להיות קשובה לעצמך ולבדוק האם המצב מאפשר את זה, חשוב מאוד לשמור על האזור מפני זיהומים.
ניתן להשתמש בצמחים מחטאים לשמור על האזור סטירלי – פרטים על העבודה עם הרחם בתהליכי הפלה תוכלי למצוא בקישור הזה

חשוב לציין שזיהום הוא מצב אפשרי אך לא שיגרתי בתהליך טבעי של הפלה, כמו שהוא לא שיגרתי בהריון, לידה ווסת.
נשים רבות חוששות מזיהום ונכנסות למצב של בהלה, המחשבה שלנו מקשרת מוות לריקבון וזוהמה. ביהדות הדם מקושר למוות ולפוטנציאל חיים שלא התממש. מוות נתפס כאחד הדברים הטמאים ביותר ביהדות ויש הסוברים שכאשר אישה בנידה (בזמן הווסת) היא "טמאה" ואין לגעת בה. בתת המודע שלנו ובמסרים התרבותיים מוות, טומאה ופחד שזורים זה בזה. חשוב להשתדל לא להתערבב בתוך דפוסי המחשבה האלה.

כאשר ישנה הפסקת היריון המצב הוא אחר. הרחם לרוב יודעת לשמור על התוכן מבלי להתחיל תהליכי ריקבון. כמובן שזה נכון כל עוד הטיפול ברחם נעשה באופן סטרילי ושלם. הדבר מצריך מכל אחת לעקוב אחר התחושות המתרחשים בגופה,  לעיתים זיהום יתפתח עקב התערבות רפואית.
בכל מקרה חשוב מאד להיות ערה לכל תהליך שנראה לך חריג ובמידת הצורך להיות במעקב רפואי ולבקש מהרופא לוודא שאין תהליך של זיהום.

כאמור, הטיפול במצב שבו מתפתח זיהום הוא טיפול אנטיביוטי ובמידת הצורך גרידה לריקון הרחם. כמובן שהסכנה של זיהום חמור של הרחם היא הסרה של הרחם ובמקרי קיצון אף סכנת חיים ממשית.

איבוד דם שלב ההפלה הפעילה מאופיין בדימום של דם טרי וקרישי דם, אובדן הדם הוא חלק מתהליך תקין של ריקון  טבעי או של זירוז עם ציטוטק, אולם לעיתים אובדן הדם יהיה חריג ומוגבר ועלול להביא לאובדן הכרה ולסכנת חיים. 
אובדן דם מסכן חיים יכול להתפתח בשלב ההפלה הפעילה כאשר הרחם מנסה לשחרר את התוכן. גם במקרה בו השלב הפעיל התחיל עם זירוז של ציטוטק, יתכן דימום יתר.
בכל מקרה, בזמן הדימום, חשוב שלא תהיי לבד, שיהיה אתך מישהו שמודע למצבך ויכול לעזור לך לגשת ולקבל סיוע רפואי במידת הצורך.

לשם השוואה לאחר תרומת דם שבדרך כלל היא כמות של ליטר הגוף יודע להתמודד עם האובדן ומחדש את כמות הדם לה הוא זקוק. כך גם בהפלה – הגוף מתרוקן ומאבד דם, לאחר מכן, הגוף נרגע ומחדש את יצור תאי הדם.

הפלה לרוב מתרחשת בפולסים המלווים בצירים. הצירים וההתכווצויות מעודדות התרוקנות של הרחם ויש רגיעה ומנוחה בין ציר לציר. בשום מקרה לא אמור להיות דימום המדמה "ברז פתוח". כן אמור להיות דימום ויציאה של גושים הנפלטים מהגוף לפרקים.  אובדן מרובה של דם מסכן את האם.
שימי לב לסימנים הבאים: סחרחורת קבועה או המתרחשת בשינוי תנוחה, חולשה, קור, חוסר יכולת לעמוד על הרגליים, חיוורון, דם רב שזורם ללא הפסקה, קוצר נשימה, צמרמורות, – תסמינים אלה הם בבחינת נורות אדומות המצריכות פניה לקבלת סיוע רפואי.

רק את מכירה את גופך ולכן חשוב שתהיי בקשב וחמלה לעצמך ותרגישי מתי את זקוקה לתמיכה. לעיתים כאשר יש תוכן אשר מחובר לדופן הרחם ולא מצליח להתרוקן הרחם תשחרר דם כדי לנסות ולהתנקות. תהליך זה יכול לקחת זמן ועלולים להיות כמה שלבים וכמה גלים של דימום. הדגש הוא המנוחה בין לבין כדי לתת לגוף את הזמן לנוח ולחדש מאגרים.

דימום שעלול לסכן את האם תלוי גם ברמת ההומגלובין ההתחלתית, יש נשים שיאבדו מעט דם וכבר ירגישו חולשה ויש נשים שאובדן דם פחות ישפיע עליהן. לכן נקודת ההתייחסות שאני מציעה, היא תחושה אישית מאוד. בדקי כיצד הדימום משפיע על כוחותיך.

דוגמא למצב קיצון:

"חוויתי דימום ברור זורם ושוטף. השלמתי עם המצב וקיבלתי אותו באהבה. נכנסתי לאמבטיה וכל פעם שנעמדתי יצא הרבה דם וקרישי דם. הדימום נמשך כמה שעות ללא הפוגה ובשלב מסוים היה לי קשה להגיע למיטה לשכב. הבנתי שאני כבר לא יכולה לעמוד לבד, יש לי סחרחורת וחולשה. היה ברור שאני מוכרחה להגיע לבית חולים ושחייבים להזמין אמבולנס כי אני לא יכולה להתרומם בכוחות עצמי (מד"א טלפון 101)
כמובן שמצב זה בו האישה לא יכולה לעמוד בכוחות עצמה הוא מצב קיצון.
במידה ואת מבחינה שהדימום אינו נחלש ואיבוד הדם רב, רצוי להתפנות לסיוע רפואי לפני שהחולשה גדולה מידי.
במידה וקיימת חולשה אך הדימום פסק,  ויש לך אפשרות להתאושש,  האמיני בגופך אך הישארי ערנית.

הטיפול בדימום יתר לרוב יהיה מתן עירוי נוזלים ובמקרים יותר קיצוניים עירוי דם.
בנוסף יהיו רופאים שישלפו דרך צוואר הרחם את השארית שיוצרת את הדימום ובכך התהליך יתייצב והדימום ירגע ולא יהיה צורך בגרידה. במקרים בהם לא ניתן להוציא את השארית יכניסו את האישה לניתוח  גרידה בו ישחררו את התוכן שיוצר את הדימום.
במקרים בהם רמת ההמוגלובין ירדה מאד, יתכן שהאישה תקבל גם עירוי של ברזל.

אני מציעה לכל אישה לשקול לתסף את עצמה בברזל, לפני השלב הפעיל וגם אחריו. לחזק את הגוף עם חליטות של סירפד או כל תוסף ברזל שיכול להתאים לך.

הדבקויות הדבקות של הרחם או חירור של הרחם עלולים להגרם לרוב מפציעה פנימית של הרחם. פציעת הרחם תיתכן במקרה של גרידה אגרסיבית,( זהו מקרה נדיר, אך חשוב לדעת כי זו אחת מהסכנות של ההליך הכירורגי)
הידבקויות עקב תהליך טבעי, תהליך עם ציטוטק או שאיבה בלבד, הן הרבה פחות שכיחות, אלא אם היו הדבקויות ברחם בעבר. במקרה של הדבקויות מבצעים לרוב טיפול הנקרא היסטרוסקופיה.

בנוסף, קיימות דרכים בהן תוכלי לעזור לעצמך בבית, לפני ואחרי התהליך, לתמוך במניעת הידבקויות ובמניעת זיהום. לתמוך בעיבוד הרגשי שקשור גם לדימום יתר ולאפקטיביות של התהליך. לפרטים על תמיכה עצמית בבית קראי על הטיפול העצמי.

שארית – שארית לאחר הפלה עלולה לייצר חשש של זיהום או הדבקות,
במקרה של שארית, ישנם רופאים שיכוונו להמתנה לווסת הראשונה, יש מי שיציעו כדור ציטוטק ויש שיכוונו להיסטרוסקופיה. תלוי במצבה של כל אישה ובשיקול הדעת של הרופא.

כפי שכבר ציינתי, לכל הפלה כמו לכל לידה מהלך משלה. ישנן הפלות קצרות ומהירות וישנן הפלות נמשכות. לעיתים יוצא שק ההיריון אך השיליה עדין בפנים, או שיוצא תוכן מסוים אך עדין יש תוכן שנשאר ברחם. חשוב לוודא שהשארית לא מייצרת דימום יתר שלא פוסק.
במידה ואת בכוחותייך ואין דימום מוגבר אך יש עדין צירונים, מיחושים או אבחנה של שארית ברחם, חשוב להבין שזה חלק מהמהלך הטבעי של הריקון, לא תמיד הכול מתנקה בגל הראשון,  חשוב שתדעי שטבעי שהפלה תתרחש בשני גלים או יותר, לרוב נדרשת המתנה וכדאי גם לעזור לעצמך עם טיפול עצמי. לעיתים שארית ברחם היא הדרך של הרחם לשמור על עצמה והיא גם מחוברת לתהליכים רגשיים של פרידה וקצב.

מנסיוני שלי

בהפלה השנייה שלי לאחר הדימום של החלק הארי, הלכתי לאולטרסאונד שם נאמר לי שיש שארית והומלץ לי על התערבות רפואית.

אני בחרתי להמתין… לאחר כשבועיים או שלושה הגעתי לשלב של התכנסות פנימה, נשכבתי על המיטה, נושמת ומרפה. הנחתי ידיים על הרחם, הנעתי את הגוף, התחברתי ללב ושחררתי את ההיריון במלואו. קודם כל ברגש, בדמיון ובמחשבה. ואכן לאחר כמה שעות החל דימום לא מאד חזק אבל גם לא חלש והרחם התרוקנה במלואה.

חוויה מפיה של אישה נוספת –

 "הדופק נפסק בשבוע 6, בשבוע 10 החל דימום ובשבוע 11 נצפה ברחם גוש בגודל של ס"מ בערך. שלחו אותי דחוף למיון ודחקו בי לקחת ציטוטק או גרידה. הדימום הופיע לסירוגין עם כאבים ועייפות נפשית ופיזית. החלטתי להמתין למחזור, לאחר כשלושה שבועות של דימום מועט הגיע המחזור שניקה הכול ואחריו הרגשתי השלמה נפשית ופיזית. הרגשתי שהתהליך הסתיים במלואו."

סיכום:

אני מלווה נשים רבות לריקון הרחם באופן שלם, מרפא ומותאם למצבן, גם בהכנה ושיקום לתהליכים רפואיים וגם לריקון של שארית ברחם לאחר ציטוטק , גרידה או הליך טבעי.
יש מה לעשות על מנת להכין את הרחם לגרידה, שאיבה או כדורים וגם על מנת להשלים את הריקון של הרחם ללא התערבות רפואית.
ישנם מספר רופאים שמפנים אלי נשים שרוצות לשחרר שארית באופן טבעי או לתמוך בריקון שלם.
אני מאמינה במחזוריות של ההליך, בקצב של האיזון ההורמונלי וחיבור העדין של הגוף והנפש במום הזה שבו הריקון הפיזי משולב עם תהלי רגשי של אובדן.

כל אישה ותהליכי הגוף והנפש שלה. שרטטי עבורך מתווה אופייני ובתוכונתונה לך הבחירה ותשומת הלב לבחור ולפעול כפי שמתאים לך.

אני מזמינה אותך ליצור עימי קשר לקבלת תמיכה וכלים לריקון מלא של הרחם, באופן הנכון לך. 

אולי תאהבי גם:

הריקון לא הושלם לאחר הפלה

חיבור למשאבים

אהובות ויקרות,בזמנים קשים אלה,בהם אנחנו עדות לפוגרום נוראי ולאנרגיה אדירה של צער אובדן ואבל. אני שולחת תפילות ואהבהלעילוי הנשמות וחיבור לביטחון ולאדמה טובה. שנים שאני

קראי עוד »
גישת ההפלה הפעילה

גישת ההפלה הפעילה

"הכל התחיל בזמנים שידענו לכתוב בגוף שלנו לידה חיים ומוות,אבל אז שכחנו את האמנות העתיקה הזאת, ועכשיו אנחנו מנסות ביחד להיזכר…"  (מתוך הספר, "כותבת במקל

קראי עוד »