עוד מאמרים בשבילך

איך נראת ומרגישה הפלה

משלב הבשורה דרך השלב הפעיל של הריקון הטבעי או בזירוז של כדורי ציטוטק

"חופנת בתוכי כיסים מלאי ריק.

אחד

ועוד אחד…

גופי פער בי נחל איתן..

רחמי נכמר" (סדק)

 

מראשית כל הדורות נשים הביאו חיים, ולעיתים קרובות גם חוו הפלות, ללא אמצעי עזר, גופן עמד בהריונות ובהפלות, נפשן שמחה והתעצבה. מראשית כל הדורות. את לא לבד.

אחד מהסימנים הראשונים של הפלה, הוא הרגע בו את מגלה שלא נוצר דופק או שהיה ומסיבה כל שהיא פסק או שאת מבקשת לסיים את ההריון. סימן אחר להפלה מגיע כשהגוף מאותת באמצעות הכתמות חומות (דם לא טרי) על כך שמשהו לא כשורה.

 בדומה ללידה, הפלה כוללת מספר שלבים. קצבם ואופיים של השלבים יתנהגו בהתאם לכל אישה.

 הפלה היא תהליך טבעי ויש לו מהלכים צפויים. את לא לבד.

על מנת להסביר ולתאר את התהליכים העומדים בפניך, פיתחתי את גישת ההפלה הפעילה. הגישה מחלקת את התהליך לשלבים. כך תוכלי להבין באיזה שלב את נמצאת בתוך התהליך,

לכל שלב מוצאת  תמיכה המותאמת עבורו.

  • שלב הבשורה
  • שלב ההמתנה
  • שלב ההכתמות
  • הפלה פעילה
  • גל שני / שארית
  • מנוחה והתאוששות
  • וסת ראשונה

שלב הבשורה

פוגש אותך לרוב בהפתעה, בתחושה של ניפוץ הציפיות שלך מגופך, מהעובר שברחמך לו חיכית וצורך להתארגן מול המציאות החדשה. חשוב בשלב זה לבדוק מה הם המשאבים העומדים לרשותך לבחון מקורות תמיכה רגשית ופיזית של חברות, משפחה, גורמים בעבודה או נשות מקצוע. חשוב שתאפשרית לעצמך מקום לכל הרגשות והתחושות העולות בך,  השתדלי לא להישאר לבדך מול התהליך שגופך ונפשך חווים עכשיו. לחלק מהנשים שיתוף יכול להיות מאד מאתגר, בייחוד אם ההפלה יזומה. מצאי לך לפחות אישה אחת או אדם קרוב שיכול להיות איתך, במחיצתם תרגישי עטופה ובטוחה.

שלב ההמתנה
ההמתנה היא חלק בלתי נפרד מההפלה הטבעית.  הגוף צריך לאזן את רמת ההורמונים על מנת לאפשר ניקוי מדויק של תוכן הרחם. שלב זה יכול להיות מוקדש לפרידה מההיריון, לעבודה רגשית, התכווננות ועיבוד האובדן (כלים לשחרור ועיבוד ניתן לקבל בפרק כלים להתמודדות)

המתנה זו מתנה
"השבועיים האלה הם בדיוק מה שהייתי צריכה בשביל לקלוט ולעבד את מה שקרה ואיך אני מרגישה לגבי זה. לשהות באבל הנדרש, לדבר עם חברות, לשמוע וללמוד מהן".

נשים רבות מתקשות לשהות בשלב ההמתנה, לא פעם יאמרו – "אני חייבת להוציא את זה כבר", "אני מסתובבת עם גוף מת ברחם", "אין לי זמן לתהליך טבעי", "אני מפחדת מהסתבכות, מעדיפה התערבות רפואית", "רוצה כבר להיות אחרי זה"…

יש נשים המרגישות רצון להשיב לגופן את השליטה ויעדיפו לאפשר לטבע לעשות את שלו – "אני מעדיפה לתת לגוף לעשות את שלו בקצב הנכון לו", "הגוף יצר את ההיריון, אז הגוף יודע גם לסיים ולשחרר את ההיריון", "מדובר בתהליכים טבעיים של גוף האישה", "אני מפחדת מהתערבות רפואית. הגוף יודע לטפל בעצמו הכי טוב", "בימים של סבתא שלי לא היו התערבויות ונשים הפילו באופן טבעי ,אז גם אני יכולה".

כל אישה ומבנה אישיותה ודרכה להתמודד.

חשוב לדעת: דופק שפסק בשבוע 9-8-7 יכול להתפתח להפלה פעילה בשבוע 10-11-12.

רופאים שונים, ימליצו על תהליכים שונים, ולא פעם תהיה המלצה לזירוז התהליך ע"י ציטוטק או גרידה. במצב כזה כאשר מועד ההתערבות הרפואית עומד מעל ראשה של האישה, תקשה עליה, ידיעת הזמן הנקבע, לשחרר ולאפשר לתהליך הטבעי לקחת מקום. נשים מסוימות ירגישו דווקא הקלה שיש תאריך ואפשרות לבדיקה והתערבות. גם כאשר ההפלה  מתחילה יש רופאים שימליצו על גרידה ולא על המתנה לסיום טבעי של ריקון הרחם.
במידה ואת מעוניינת להמתין, חשוב שתמצאי לך תמיכה רפואית שמותאמת לבחירה שלך. חשוב  לשאול שאלות לגבי זמן ההמתנה האפשרי עבורך.

אישה הבוחרת בהתערבות רפואית, רצוי שתשים דגש הן על מצבה הפיזי והרגשי. לעיתים זירוז יטפל ויקדם את הפן הפיזי, אך ידרשו עוד זמן ומרחב לעיבוד התהליך הרגשי.     
אישה הבוחרת בהליך הטבעי, חשוב שתקדיש זמן לחיזוק האמון בגופה, רצוי להמתין בסבלנות ולאפשר לגוף והנפש להתמסר לתהליך.

השאלה שעולה לרוב היא כמה זמן צריך להמתין?

זמן ההמתנה שונה בין אישה לאישה ובין הפלה להפלה והוא נע בין מספר שבועות לחודש ולעיתים אף יותר. חוסר הוודאות והציפיה מזכירים את התחושה שנשים חוות בזמן של ציפייה ללידה.
אין לדעת מתי בדיוק הגוף והנפש  יחושו מוכנים, יבחרו בעת  הנכונה לריקון הפיזי של הרחם.

זמן ההמתנה תלוי במצב הפיזי של הגוף ובמעגל ההורמונלי. חשוב להתייחס למצב הרגשי של האישה, כלומר שחרור ההיריון והשלמת תהליך הפרידה. בדיוק כמו שתאריך לידה הוא משוער ואין לדעת מתי יתרחש, כך גם לא ניתן לקבוע במדויק את זמן ההפלה. ישנן דרכים הוליסטיות ואחרות "לעזור לגוף" לשחרר את ההיריון. כל התערבות פיזית, היא התערבות העלולה לגרור אחריה תגובת שרשרת, מעצם ההתערבות בתהליך טבעי.

כפי שאנו מקבלות בטבעיות את העובדה שבין ווסת לווסת ישנה המתנה של כ-21 יום, כך גם בין סיום ההיריון, לריקון טבעי של תוכן הרחם, יתכנו כ- 21 ימים ולעיתים אף יותר.
אצל חלק מהנשים הריקון יכול להיות קצר יותר. הדבר דומה ללידה שיכולה להתרחש בשבוע ה-40 ויכולה להתרחש קצת לפני או קצת אחרי מועד זה. כל אישה וזמן הגוף והנפש שלה. (אישה שעוברת הפלה שנייה, יתכנו שינויים אף אצל אותה אישה, בין ההפלות)

נשים הבוחרות בתהליך עיבוד רגשי של התהליך, יכולות לקדם את שחרור ההיריון והשלמתו.

 חשוב להפנים שהתהליך הטבעי מצריך סבלנות, רצוי לנצל את הזמן הזה לעיבוד האובדן ולפרידה מהנשמה שבחרה לא להמשיך. טיפול בשיטת ההשלה מיועד במיוחד לליווי הרבדים הרגשיים והפרידה.
עבודה עם הציפיות שהיו לנו ולבני המשפחה מההיריון, תכניות שהתחלנו לתכנן בהתאם לגיל שלנו במועד הלידה, המרווחים בין הילדים, הרצון שלנו להיות בהיריון ולהביא ילד בריא לעולם, המצב הזוגי ביחס להיריון שלא התממש… כל אלו ועוד הן נקודות שחשוב לתת עליהן את הדעת. להיות בהשלמה עם המצב ועם העובדה שהיריון זה נפסק וכרגע זה דרכו של עולם.
(כלים לעיבוד תכנים אלה נתן למצוא בפרק כלים להתמודדות – כאב ושחרור רגשי ופיזי).

***

סימנים פיזיים

בשלב ההמתנה, לרוב לאחר זמן מסויים, אם היו בחילות וגודש בשדיים הם יפסקו ובהדרגה יתכן ויחלו כאבי רחם וגב (דומים לכאבי מחזור), התכווצויות ומיחושי רחם, כל אלו הם סימנים המעידים על התרחשות ברחם.  כל אישה וגופה,  לא כולן יחוו את אותם הסימפטומים ולא על פי אותו הסדר. בדומה לשלבי לידה,  גם כאן יהיה שוני בין אישה לאישה, הן במהלך ההפלה והן במשך הזמן שלה.
התקדמות התהליך תמשך עם הופעת כתמים של דם בתחתונים או על נייר הטואלט ויחל שלב ההכתמות, סביר להניח שצבעם של כתמים אלה חום יהיה נוטה לצבע חום, כצבעו של דם שאינו טרי.  ההכתמות יכולות להימשך יום ואף שבוע. יש סברות שרוב ההפלות מתרחשות ביום השלישי להכתמות, אך אין זה מחייב שכך יהיה גם אצלך.
כאמור, כל אישה וגופה.

התהליך ימשיך להתפתח ובשלב מסויים דימום הופך לדם טרי אדום ומתחזק בדומה לדם הווסת. ייתכנו התכווצויות וכאבי בטן המגיעים מהרחם ודומים לכאבי מחזור. הדימום הפעיל מתחיל להניע את יציאתו של החלק הארי של ההריון (שק ההיריון, העובר או השיליה) ומתחיל שלב ההפלה הפעילה.  

שלב ההפלה הפעילה – הסימנים מתגברים – מהשלב הראשוני של הכתמות חומות או ורדרדות בו יתכנו "צירונים" (כאבים בבטן התחתונה) גלים של התכווצויות, לכתמים  ודימום אדום (דם טרי), כאבי מחזור שמתחזקים לתחושה של מחזור קשה, תהליך לידה של ההריון הצעיר.

*חשוב לציין שבתהליך של ציטוטק אשר מזרז את שלב ההמתנה יתכן ולא יהיה שלב של הכתמות ובפרק זמן של חצי שעה עד מספר שעות מנטילת הציטוטק יחל שלב הפלה פעילה.

צירים, התכווצויות  בבטן תחתונה, גב, טוסיק, הקאות, שלשולים, דימומים שבאים בגלים ונחלשים, פליטת גושים. יש נשים שידעו לדווח כי זיהו את השיליה ושק ההיריון או שזיהו את העובר הקטן, רובן הבחינו רק בגושים מופשטים ולא מוגדרים. 

בכל השלבים, חשוב ששימי לב למצב הרוח שלך. קחי בחשבון שההורמונים עדיין שולטים בדמך ומשפיעים על המצב הרגשי והפיזי.. ממש כמו לפני לידה. חוסר האונים, הפחד, הציפיה, הכאב, תחושת האובדן וההחמצה, לכל יש מקום. קחי לעצמך מרחב להרגיש ולהביע את כל מנעד התחושות שאת חווה. ייתכן שתרצי לקחת זמן התכנסות ולהתחבר פנימה.

יתכן שתוכלי להזדהות עם משפטים כמו: "הרגשתי תחושת מוזרות וריקנות ובכיתי יותר", "יש לי תחושת בלבול וחוסר ידיעה באשר לתהליך שהחלטתי לעבור", "עברו בי כל כך הרבה תחושות ורגשות – גם פיזיים וגם רגשיים: כעס, אשמה, תסכול, למה זה מגיע לי, ועוד הרבה תחושות  שאיני יודעת לקרוא להם בשם, וחוזר חלילה… ושום דבר לא נוח, התחושות בגוף משונות…אבל נתתי לעצמי את המרחב ואת הלגיטימציה לעכל מה שעבר בי, וחיכיתי"

על אף השוני הטבעי בין אישה לאישה, בסיס השלבים דומה, מאחר והכלים שיש לרחם ולגוף להתרוקן ולשחרר את תוכן הרחם, הם כלים דומים. ברוב המקרים יופיעו בעיקר התכווצויות של הרחם, תהליך המלווה כאב ברמות שונות. ההתכווצויות גורמות להתרוקנות  הרחם מדם ורקמות, והקיבה מתרוקנת בשל שלשולים והקאות. כאמור, לא כל אישה תחווה סימפטומים זהים, אך לרוב אלו הכלים העומדים בפני הגוף המופלא שלנו לעזור לעצמו.

ההפלה הפעילה (עדויות של נשים) – 

"זמן כל אישה" – אני חוזרת ומזכירה שהתהליכים דומים ובתוכם קיים שוני האופייני לכל אחת.

על מנת שתוכלי למצוא דוגמאות קרובות למה שאת חווה, ריכזתי תמצית מעדויות של נשים שונות שסיפרו את סיפורן, מתוכן נפרשת תמונה מגוונת של  תחושות וחוויות של נשים שחוו הפלה טבעית לפניך:

  • "שבוע הכתמה אחר כך עוד יומיים כמו וסת ואז יום כמו לידה.
  • הייתי חייבת שקט, להיות לבד, להתכנס פנימה וללכת מידי פעם לשירותים להתרוקן. ליוו אותי צירים עמומים בבטן ובגב, התנהגתי כמו בלידה. שכבתי, עמדתי על שש, כרעתי, נחתי, בכיתי הרבה, שתיתי המון מים. הצירים הביאו איתם יציאה של דם עם הרבה קרישים ומתוכם גוש די גדול.
  • הרגשתי זרמים באזור המפשעה והרגליים, ירידות של אנרגיה, הרגשה כללית לא טובה, שלשולים ובחילות, כאבי צירים.
  • הרגשה שרוצים ללכת לשירותים וגושים שיוצאים, לפעמים צריך לעזור ולשחרר אותם עם היד.
  • נכנסתי לאמבטיה, נשמתי עמוק אל הכאב. הרחם התכווצה ובכל ציר יצא מעט דם עם גושים. אחרי כשעה הכאב פחת. הרגשתי צורך לעבור לכריעה וגוש גדול יצא מן הנרתיק.
  • התכווצויות של הרחם שהתגברו ודמו לצירי לידה שגרמו לשחרור ויציאה של הרבה דם וגושים, במשך שעתיים, תחושה כמו של ירידת מים.
  • כאבי צירים/מחזור, צורך להתרוקן בשירותים, דימום מסיבי. הכאב חלף ושוב חזר, שוב התרוקנות בשירותים, שוב הכאב חלף ובפעם השלישית יצא גוש שלא הצלחתי לזהות והכאב לאט לאט חלף.
  • אחרי שלושה ימים של דימום קל ובלי כאבים, הרגשתי עוד פעם גוש דם שרוצה לצאת, אחרי שיצא היו עוד כמה ימים של הפרשות והרחם התנקתה במלואה.
  • דימומים עם גושים מורגשים.
  • מדממת כל היום דימום עקבי וסמיך
  • שישה ימי דימום בגלים.
  • כאבי בטן תחתונה וכאבי גב חדים , כמו כאבי מחזור חזקים..
  • כאב בגב כאילו יש קקי
  • צירים – עם הפוגות קצרות. שעה ורבע של לידה לכל דבר, שבמהלכה רציתי להיות לבד, להתמודד עם הכאב ולחכות. איכשהו הרגשתי שצריך לחכות, שהגוף יודע מה הוא עושה. ציר אחרון ויצא שק ההיריון.
  • הדימום שלי המשיך והתחזק בהדרגה, וכך גם כאבי הבטן והגב שבאו בגלים.
  • הדימום התגבר מרגע לרגע ופשוט החלו שלשולים רבים והכל יצא בשירותים.
  • התחלתי לחוש כאבים בבטן, מלווים באי נוחות. בנוסף, חשתי כאב ואי נוחות בגב התחתון. כשנכנסתי לשירותים הבחנתי במין נוזל מימי וורדרד בתחתוניי …הדימום והכאבים התחזקו. הם דמו לכאבי מחזור, רק שהיו חזקים הרבה יותר.
  • כל כמה דקות הכו בי כאבים שלא העליתי על דעתי כאפשריים והגבתי אינטואיטיבית בניעות של האגן ובנשימות.
  • השלב האקוטי נמשך כנראה בסביבות 6 שעות שתחילתן היו בעיקר הקאות ושלשולים
  • גלים של צירים עם דימום וגושים
  • ישנן שעות של הפוגה ושוב פעם דימום מאסיבי"

ההקלה שאחרי ההפלה

אחרי שהחלק המרכזי ישתחרר לרוב תחווי הקלה מידית.
במידה וקיימים עוד מיחושים, דימומים או כאבים, יתכן ויש עדיין  שארית ברחם.
לעיתים השארית היא השיליה, החלק בו ההייריון השתרש בדפנות הרחם.
המידה ולא כל התוכן השתחרר ונותרה שארית יתכן גל השני להפלה, הגל השני יכול לשחרר את השארית במלואה או להקטין אותה, אפשרות נוספת שהשארית תצא עם הווסת הראשונה או בוסתות הבאות. אפשר וכדאי לסייע לעצמך לרוקן את הרחם באופן שלם, על ידי הנעה וטיפול ברחם בבית. במידת הצורך ניתן  להיעזר בסיוע רפואי ולשחרר את השארית בתהליך שנקראה היסטרוסקופיה.

בכל תהליך ההפלה רצוי להיות במעקב רפואי, לשים לב שלא מתפתח דימום יתר, חולשה או זיהום.

לאחר התהליך כדאי לנוח, כמו בזמן משכב לידה ולחדש את הכוחות.
הוסת הראשונה תגיע בטווח שבין 4-8 שבועות מרגע ההפלה הפעילה, לפניה לרוב יגיע ביוץ, אחריה כדאי לבדוק את מצב הרחם לוודא שהכל השתחרר.

במידה ואת בוחרת לקחת את האחריות על התהליך השלם חשוב גם להכיר את גבולות הגזרה, שהם חלק בלתי נפרד מהתהליך. ההקשבה לגוף ולנפש היא חשובה והיא האחריות של כל אישה לגופה. (כאן תוכלי לקרוא על גבולות הגיזרה) 

אולי תאהבי גם:

הריקון לא הושלם לאחר הפלה

חיבור למשאבים

אהובות ויקרות,בזמנים קשים אלה,בהם אנחנו עדות לפוגרום נוראי ולאנרגיה אדירה של צער אובדן ואבל. אני שולחת תפילות ואהבהלעילוי הנשמות וחיבור לביטחון ולאדמה טובה. שנים שאני

קראי עוד »
גישת ההפלה הפעילה

גישת ההפלה הפעילה

"הכל התחיל בזמנים שידענו לכתוב בגוף שלנו לידה חיים ומוות,אבל אז שכחנו את האמנות העתיקה הזאת, ועכשיו אנחנו מנסות ביחד להיזכר…"  (מתוך הספר, "כותבת במקל

קראי עוד »